جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ بهمن ۱, یکشنبه

بازتابهای رسانه های جهان از قیام ایران





خبرگزاري بلومبرگ نوشت که قیام سراسری مردم ایران بر خلاف قیامِ سال 88 ادامه‌دار است و از بین نمی‌رود. 
این خبرگزاری افزود: «شرکت‌کنندگان در این قیام را به‌صورت عمده کارگران و کشاورزانی تشکیل می‌دادند که دردهای مشترک واقعی و فوری داشتند وهمين  موتور محرکه آنان برای شرکت در اعتراضات بود؛ عنصری که می‌تواند تعیین‌کنندة اوضاع باشد». 
بلومبرگ افزود: «قیام مردم ایران را باید در قالب یک جنبشِ در حال پیشرفت نگاه کرد».


 خبرگزاری بلومبرگ: قیام سراسری مردم ایران ادامه دار است و از بین نمی‌رود

ریموند تنتر و ایوان ساشا شیهان: حکومت مذهبی حاکم بر ایران آینده ندارد
ریموند تنتر مشاور امنیت ملی سابق آمریکا و ایوان ساشا شیهان در مقاله‌یی در نشنال اینترست نوشتند: همگرایی اقشار متنوع از تظاهرکنندگان نشان می‌دهد که حکومت مذهبی حاکم بر ایران آینده ندارد. اکنون سؤال این نیست که آیا رژیم ایران تغییر خواهد یافت یا نه، بلکه سؤال این است که این تغییر در چه زمانی اتفاق خواهد افتاد.
برخورد خشن با معترضان، رژیم ایران را در موقعیتی حساس قرار داده و دولت ترامپ اینک تمایل 

بیشتری به حمایت از حقوق‌بشر و پشتیبانی از آمال مردم ایران دارد

واشینگتن پست: ناآرامیهای کارگری، موج جدید تظاهرات در ایران را نشان داد

واشینگتن پست: ناآرامیهای کارگری، موج جدید تظاهرات در ایران را نشان داد
واشینگتن پست درباره قیام ایران نوشت:‌
در روز 28دسامبر، موج تظاهرات سراسر ایران را در بر گرفت و حداقل 75شهر در هفته اول یک یا چند تظاهرات را تجربه کردند. تحلیلگران با عجله خواستند که آسیبهای مختلف را منشأ آن بدانند، از طرح شکست خورده سپرده‌گذاریهای بانکی و اتهامات مربوط به فساد بودجه در افزایش قیمت تخم مرغ و بنزین. با این حال، تحقیقات ما نشان می‌دهد که به جای نگاه کردن به آسیب ها، پیشتازان این تظاهراتها کسانی بودند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، آنانی که تجمعات اعتراضی و تظاهرات معلمان، کارگران، اتحادیه‌های کارگری و انجمنهای جامعه مدنی را به‌وجود آوردند

 وال استریت ژورنال: ۲۴۷تظاهرات در ۹۰شهر و در ۱۴روز ایران را تکان داد

 وال استریت ژورنال: ۲۴۷تظاهرات در ۹۰شهر و در ۱۴روز ایران را تکان داد

وال استریت ژورنال در گزارشی از قیام ایران نوشت:‌ چگونه سلسله‌یی از مهمترین نآرامی‌ها در نزدیک به یک دهه از یک شهر گسترش یافت و یک کشور را تکان داد.
مردم روی هم رفته در ۲۴۷تظاهرات، در حداقل 90شهر در سراسر کشور به خیابانها آمده و عمق نارضایتی اقتصادی را نشان دادند که چالشها تا کجا و با چه سرعتی علیه رژیم می‌تواند گسترش یابد. تظاهراتها بعد از دو هفته که مردم ایران و جهان را متعجب کرد به میزان زیادی در 10ژانویه آرام شد. اما مشکلاتی که موجب جرقه این تظاهراتها بود از جمله تورم دو رقمی آمار بیکاری بالا و فساد گسترده هنوز باقی بود.



نیویورک تایمز: مردان جوان در ایذه برای چند ساعت شهر را به کنترل خود درآوردند
نیویورک تایمز روز دوشنبه ۲۵ دی در گزارشی از قیام مردم ایران نوشت:‌ دهم دی ماه ایذه، شهری در نزدیکی داراب، شاهد یکی از خشونت‌بارترین تظاهراتی بود که بواسطه رکود اقتصادی در سراسر ایران گُر گرفت. 
مردان جوان در ایذه برای چند ساعت شهر را به کنترل خود درآوردند. چند جوان کشته و بسیاری مجروح شدند. آنها با دستان خالی با نیروی انتظامی درگیر شده بودند. 
اولین هدف خشم تظاهرکنندگان ساختمان بانکها بود. خشکسالی منجر به گرفتن وام توسط تعداد زیادی از مردم در منطقه شده بود. آنها که نتوانستند وام‌های خود را پرداخت کنند قروضشان افزایش یافت و بانکها آنچه در دستان آنها باقیمانده بود، مانند زمین، خانه یا تراکتور را ضبط کردند.

هر ساله ایرانیان بیشتری به جرگه فقرا می‌پیوندند. منابع رسمی در سال 2015 گزارش کردند که 40% ایرانیان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. ایرانیان فقیر ثروت نخبگان را می‌بینند... ساختمانهایی که قیمت هر متر مربع آنها برابر 3سال حقوق یک کارگر است در شهرها ساخته می‌شوند...
 جمعی از دانشجویان دانشگاه ملی به تحصن کنندگان در مقابل زندان اوین پیوستند
نیویورک تایمز روز یکشنبه 17دی 96 درباره تجمع خانواده‌های زندانیان دستگیر شده در مقابل زندان اوین نوشت ”بیش از 100نفر در بیرون زندان اوین روز یکشنبه تجمع کردند. آنها اعضای خانواده و دوستان کسانی هستند که در بازداشت به‌سر می‌برند. آنها زنانی هستند که زیر بارش برف ایستاده‌اند .مردی در بیرون زندان اوین ایستاده و دستانش را از سرمای روز برفی در جیبهایش کرده است. پسر او بیش از یک هفته است به‌خاطر شرکت در بزرگترین تظاهرات ضدحکومتی طی چند سال اخیر در زندان اوین زندانی است“. 
نیویورک تایمز افزود:‌ زندان اوین از رسواترین و قدیمی‌ترین زندانهای ایران است و نقش مهم در تاریخ معاصر ایران ایفا کرده است
 مصاحبه تلویزیون اسکای نیوز با سروناز چیت ساز مسئول کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت
مصاحبه تلویزیون اسکای نیوز با مسئول کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت
تلویزیون اسکای نیوز در رابطه با قیام مردم ایران مصاحبه‌یی با خانم سروناز چیت ساز مسئول کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت انجام داده است.

اسکای نیوز ابتدا می‌گوید: منابعی در پارلمان رژیم فاش کردند در تظاهرات مردم ایران بیش از سه هزار و هفتصد نفر دستگیر شده‌اند.

منابع اپوزیسیون گفتند تعداد شهدای قیام به بیش از ۵۰نفر رسیده است ولی برخلاف دستگیریها و اعدام که یکی از روشهای شناخته شده این رژیم است تظاهرات هم‌چنان ادامه دارد.

در پاریس با سرو ناز چیت ساز مسئول کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت ایران در تماس هستیم. خانم چیت ساز برخلاف ادامه دستگیریها و موج سرکوب رژیم نزدیک به دو هفته است که تظاهرات ادامه دارد از نظر شما این بار آیا دیوار ترس ایرانیها فروریخته؟

سروناز چیت ساز: بله فکر می‌کنم مردم دیگر هیچ ترسی از این رژیم ندارند و طی ۱۲روز گذشته چیزی که می‌خواهند تغییر رژیم است. آنها تفاوتی میان اصلاح‌طلبها و اصول گراها نمی‌بینند. در کشورهای غربی میان این دو جناح فرق قائل اند ولی مردم در شعارهایشان گفتند که این دو جناح دو روی یک سکه‌اند و این رژیم در تمامیتش باید تغییر کند.

اسکای نیوز: از نظر شما میزان تجمع نیرو برای سرنگونی این رژیم کافی بوده است؟

سروناز چیت ساز: به نظر من تعداد تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف رو به افزایش است. این تظاهرات از یک شهر شروع شد ولی الآن به ۱۹۳شهر افزایش یافته و طی این دو هفته مردم نشان داده‌اند که نمی‌خواهند متوقف شوند تا این‌که چیزی در عمل تغییر کند و رژیم تغییر کند.
ما با هیچ وعده‌یی که این رژیم می‌دهد موافق نیستیم تمامی دروغهایی که این رژیم می‌گوید را قبول نخواهیم کرد.
ما خواهان آزادی و دموکراسی هستیم و یک جمهوری ایرانی می‌خواهیم نه یک جمهوری که آخوندها آن را رهبری کنند.
ادامه کلیک کنید


محمد محدثین مسئول کمیسیون روابط خارجی شورای ملی مقاومت ایران
الریاض: مسئول کمیسیون روابط خارجی شورای ملی مقاومت گفت قیام مردمی فریاد خشم علیه یک رژیم فاشیست است
آقای محمد محدثین مسئول کمیسیون روابط خارجی شورای ملی مقاومت ایران طی یک گفتگو با الریاض چاپ عربستان گفت: قیام مردمی فریاد خشم علیه یک رژیم فاشیست است. وی در پاسخ به این سؤال که نظر مقاومت ایران در مورد تظاهرات مردم ایران چیست؟ گفت: ـ به نظر ما این قیام بعد از 40سال جنگ و سرکوب و خفقان و تروریسم و اعدام و شکنجه و فقر و گرسنگی و بیکاری و محرومیت، یک فریاد خشم قلمداد می‌شود. و این قیام برای سرنگونی رژیم فاشیست حاکم بر کشورما و برپایی یک ایران دموکراتیک و آزاد و صلح‌جو است که با همسایگانش در امنیت و صلح و آرامش زندگی کند. واقعیت این است که خامنه‌ای و رژیم آخوندی هر آنچه در اختیار داشتند از جمله نیروهای سپاه و دستگاههای قضایی و ارگانهای امنیتی و دستگاه تبلیغاتی خود را برای سرکوب قیام مردم به‌کار گرفتند. هم‌چنین این رژیم با قطع اینترنت و شبکه‌های ارتباط جمعی تلاش کرد قیام را متوقف کند ولی پاسخ ما به جلاد بزرگ خامنه‌ای در قوه قضاییه و به آقای خامنه‌ای و دوستش روحانی و سایرین که در این روزها برای مردم ایران خط‌ و نشان می‌کشند تکرار شعارهای مردممان است که مرگ بر اصل ولایت فقیه و مرگ بر دیکتاتور و به آنها می‌گوئیم (مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ ) در خشم خود بمیرید).
ادامه

 تلویزیون فاکس نیوز در برنامه ای پیام خانم مریم رجوی را پخش کرد
تلویزیون فاکس نیوز در برنامه ای پیام خانم مریم رجوی را پخش کرد
مریم رجوی گفت: «استمرار تظاهرات در شهرهای مختلف علیه رژیم وضعیت انفجاری جامعه ایران و تمایل مردم برای تغییر رژیم را آشکار می‌سازد 
برآوردها حاکی از آن است که از روز پنجشنبه، نزدیک به یک میلیون ایرانی در سراسر کشور دست به اعتراض علیه چیزی زده‌اند،که بنا به گفته یک گروه اپوزیسیون، تبدیل به اعتراضی برای تغییر رژیم شده است.
بنا به گفته شورای ملی مقاومت ایران که ائتلافی از گروه‌ها وشخصیت‌های دموکراتیک ایرانی است، اعتراض‌کنندگان از پیامهای حمایت دولت ترامپ دلگرم شده‌اند...
بنا به گزارش‌های رسیده، این اعتراضات موجب خونریزی‌هایی هم شده و حداقل دو نفردر جریان تیراندازی به تظاهرکنندگان در شهر درود، به دست سپاه پاسداران ایران به ضرب گلوله کشته شده‌اند.
ویدئویی که از سوی شورای ملی مقاومت در اختیار فاکس نیوز گذاشته شد، نشان می‌دهد که در پایتخت کشور، یعنی تهران، تظاهرکنندگان گاز اشک آوری که از سوی پلیس پرتاب می‌شد را به خودشان برمی‌گرداندند. سایر کلیپ‌های ویدئویی نشان می‌دهند که آنها پوسترهای ولی فقیه علی خامنه‌ای را می‌سوزانند...
مریم رجوی، رئیس‌جمهور شورای ملی مقاومت ایران، با انتشار اطلاعیه‌یی به تظاهرکنندگان و شجاعت شان درود فرستاد. او در بخشی از این اطلاعیه گفت «استمرار تظاهرات در شهرهای مختلف علیه رژیم وضعیت انفجاری جامعه ایران و تمایل مردم برای تغییر رژیم را آشکار می‌سازد
در اطلاعیه رجوی آمده است که مردم ایران با صدای بلند، رژیم ملاها را رد کردند. «سرنگونی دیکتاتوری مذهبی خواسته مردم ایران است. این حق آنهاست که این رژیم سرکوبگر را سرنگون کنند. و من تأکید می کنم، تغییر رژیم در ایران در دسترس است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر